
February	22,	2018	
	

	
Questions	and	Answers	Concerning	the	Lawsuit	
Around	The	Paper	PNAS	114,	6722-6727	(2017)	

(hereinafter	C17)	
	

By	Mark	Z.	Jacobson	
Stanford	University	

	
	
1.	Q.	Did	you	file	the	lawsuit	because	you	disagreed	with	the	scientific	opinions	
of	the	C17	paper?	
	
A.	 No.	 The	 main	 scientific	 opinions	 of	 C17	 have	 been	 separately	 addressed	 and	
contradicted	by	multiple	authors	and	peer-reviewers	in	the	following	two	published	
scientific	journal	articles	that	supersede	C17:	
	
Jacobson,	M.Z.,	M.A.	Delucchi,	M.A.	 Cameron,	 and	B.V,	Mathiesen,	Matching	 demand	with	 supply	 at	
low	 cost	 among	 139	 countries	within	 20	world	 regions	with	 100%	 intermittent	wind,	 water,	 and	
sunlight	 (WWS)	 for	 all	 purposes,	 Renewable	 Energy,	 123,	 236-248,	 2018,	
https://doi.org/10.1016/j.renene.2018.02.009	 	 ,	
https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CombiningRenew/WorldGridIntegratio
n.pdf	
	
Jacobson,	M.Z.,	M.A.	Delucchi,	Z.A.F.	Bauer,	S.C.	Goodman,	W.E.	Chapman,	M.A.	Cameron,	Alphabetical:	
C.	 Bozonnat,	 L.	 Chobadi,	 H.A.	 Clonts,	 P.	 Enevoldsen,	 J.R.	 Erwin,	 S.N.	 Fobi,	 O.K.	 Goldstrom,	 E.M.	
Hennessy,	J.	Liu,	J.	Lo,	C.B.	Meyer,	S.B.	Morris,	K.R.	Moy,	P.L.	O’Neill,	I.	Petkov,	S.	Redfern,	R.	Schucker,	
M.A.	Sontag,	J.	Wang,	E.	Weiner,	A.S.	Yachanin,	100%	clean	and	renewable	wind,	water,	and	sunlight	
(WWS)	 all-sector	 energy	 roadmaps	 for	 139	 countries	 of	 the	 world,	 Joule,	 1,	 108-121,	
doi:10.1016/j.joule.2017.07.005,	 2017,	
https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/WWS-50-USState-plans.html	
http://www.cell.com/joule/fulltext/S2542-4351(17)30012-0		
	
Additionally,	a	total	of	30	peer-reviewed	scientific	papers	located	at	
	
http://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CombiningRenew/100P
ercentPaperAbstracts.pdf		
	
support	 the	 contention	 that	 the	 grid	 can	 stay	 stable	 with	 100%	 or	 near	 100%	
renewable	energy.	This	conclusion	contradicts	the	major	scientific	claim	of	C17.	
	
2.	Q.	Then,	what	was	the	reason	for	the	lawsuit?	
	
A.	 The	 lawsuit	was	 filed	 because	 the	 authors	 of	 C17	 knowingly	 and/or	 recklessly	
published	false	statements	of	 fact	on	three	topics	 that	affected	a	key	conclusion	of	
their	 study,	 namely	 “…these	 errors	 alone	 invalidate	 the	 study	 and	 its	 results”,	 as	



elucidated	 in	 the	 detailed	 Infographic	 containing	 Court	 Exhibits	 3,	 4,	 and	 5	 at	 the	
end	of	this	document.		
	
The	authors	and	journal	were	informed	of	the	false	factual	statements	for	two	out	of	
three	topics	ahead	of	publication	and	of	the	remaining	one	after	publication.	For	one	
of	the	false	statements,	the	first	author	of	the	paper	acknowledged	in	writing	over	a	
year	 prior	 to	 publication	 that	 he	was	 aware	 that	 a	 specific	 assumption	was	made	
and	 agreed	 that	 carrying	 out	 the	 assumption	 was	 technically	 feasible	 (“I	 am	 not	
disagreeing	with	 the	 possibility	 that	 it	 can	 be	 done”);	 he	 only	 disagreed	with	 the	
cost.	 However,	 he	 denied	 in	 C17	 that	 he	 was	 even	 personally	 aware	 of	 the	
assumption	(“we	hope	there	is	another	explanation”),	suggesting	an	intention	not	to	
tell	the	truth	about	our	paper.		

The	authors	and	journal	were	both	requested	to	retract	the	statements	and/or	the	
whole	article	because	the	statements	affected	text	and	figures	throughout	the	main	
article	and	the	Supplemental	Information.	Both	refused.	

In	addition,	normally,	authors	would	request	model	output	from	other	authors	they	
are	 critiquing,	 prior	 to	 publication	 of	 their	 article	 and	 before	 coming	 to	 the	
conclusion	 that	 “modeling	 errors”	 were	 committed.	 In	 this	 case,	 though,	 the	 C17	
authors	 did	 not	 do	 this.	 They	 waited	 until	 three	 weeks	 after	 publication	 before	
requesting	the	output.	They	were	provided	with	the	exact	output	used	for	all	figures	
and	tables	in	the	paper,	and	these	output	confirmed	that	no	model	errors	occurred.	
Nevertheless,	the	C17	authors	and	the	journal	refused	to	correct	the	false	claims	of	
model	error	or	retract	the	paper.	

Upon	publication	of	C17,	 two	of	 its	 co-authors	 issued	press	 releases	 through	 their	
institutions,	 resulting	 in	 headlines,	 many	 of	 which	 mimicked	 the	 false	 factual	
conclusion	about	modeling	errors.	For	example,	one	of	the	headline	read,	“Scientists	
blast	Jacobson	wind,	water,	and	solar	plan	for	errors,”	 even	 though	 it	 is	a	 fact	 there	
there	 was	 no	 computational	 or	 numerical	 model	 error	 as	 claimed	 in	 C17	 (see	
Infographic	at	the	end	of	this	document).	The	C17	article	and	resulting	press	caused	
undue	damage	 to	my	coauthors	and	myself,	 and	 I	had	 the	 responsibility	 to	do	 the	
best	 I	 could	 to	 correct	 false	 information	 and	 to	 protect	 the	 reputations	 of	 my	
coauthors	and	myself.	

3.	Q.	Can’t	PNAS	and	the	C17	authors	claim	they	have	a	right	to	their	opinion	
under	the	First	Amendment,	even	if	they	are	wrong?	

A.	 This	 case	 falls	 under	Washington	 D.C.	 law,	 and	 a	 relevant	 similar	 case	 to	 this	
under	D.C.	law	is	Competitive	Enterprise	Institute	versus	Mann	150	A.3d	1213	(2016).	
The	 following	 excerpts	 from	 this	 case	 illustrate	 that	 false	 facts	 that	 defame	
individuals	are	not	sheltered	under	the	First	Amendment:	

(a) “…false	facts	that	defame	the	individual…do	not	find	shelter	under	the	First	
Amendment”	(page	1242).	



(b) "…the	First	Amendment	gives	no	protection	to	an	assertion	`sufficiently	
factual	to	be	susceptible	of	being	proved	true	or	false'	even	if	the	assertion	is	
expressed	by	implication	in	`a	statement	of	opinion”	(page	1244)	

4.	Q.	Can’t	PNAS	and	the	C17	authors	claim	they	did	not	say	anything	explicitly	
mean	about	you	personally	in	their	paper,	therefore	even	if	they	are	wrong,	it	
is	not	defamation?	

A.	No.	First,	According	to	Competitive	Enterprise	Institute	versus	Mann,	“A	statement	
is	 defamatory	 ‘if	 it	 tends	 to	 injure	 [the]	 plaintiff	 in	 his	 trade,	 profession	 or	
community	 standing,	 or	 lower	 him	 in	 the	 estimation	 of	 the	 community’”	 (page	
1241).		

Second,	according	to	Houlahan	v.	Freeman	Wall	Aiello	15	F.	Supp.	3d	77	(2014),	any	
statement	that	either	explicitly	or	implicitly	injures	a	person’s	professional	standing	
is	capable	of	a	defamatory	meaning	(page	82).	

Thus,	they	do	not	need	to	state	something	explicitly	mean	to	invoke	defamation	law.		

5.	 Q.	 Can’t	 PNAS	 and	 the	 C17	 authors	 merely	 state	 they	 made	 an	 honest	
mistake	or	had	a	different	opinion	about	the	facts?	

A.	No.	The	authors	and	PNAS	were	provided	with	evidence	multiple	times	of	two	of	
their	errors	before	publication,	and	of	all	three	of	their	errors	after	publication.		
	
According	 to	 Competitive	 Enterprise	 Institute	 versus	 Mann,	 it	 is	 grounds	 for	 a	
defamation	claim	when	someone	is	provided	evidence	of	false	statements	and	they	
recklessly	disregard	it:	

“[I]t	 is	only	when	a	plaintiff	offers	evidence	 that	 `a	defendant	has	reason	 to	doubt	
the	 veracity	 of	 its	 source'	 does	 its	 `utter	 failure	 to	 examine	 evidence	within	 easy	
reach	 or	 to	 make	 obvious	 contacts	 in	 an	 effort	 to	 confirm	 a	 story'	 demonstrate	
reckless	disregard”	(Page	1259).	

Q.	Did	PNAS	investigate	the	claim	that	some	information	they	were	publishing	
was	false	or	did	they	show	“reckless	disregard?”			

A.	PNAS	not	only	refused	to	investigate	the	evidence	before	or	after	publication,	they	
argued	that	they	are	not	bound	by	their	own	editorial	guidelines	published	on	their	
website,	which	prohibits	the	publication	of	false	information.	They	further	claimed	
that	they	are	not	bound	by	the	Committee	for	Publication	Ethics	(COPE)	guidelines	
for	 investigating	 claims	 of	 falsification	 even	 though	 they	 subscribe	 to	 COPE.	
Specifically,	they	claimed,	



“Plaintiff	does	not	and	cannot	point	to	any	facts	showing	the	Academy’s	intent	to	be	
bound	by	editorial	guidelines.”	(Page	21,	November	27,	2017	NAS	Memorandum	in	
Support	of	its	Special	Motion	to	Dismiss…”)	

“COPE	does	not	impose	any	requirements	for	its	members	for	investigating	claims	of	
fabrication,	 and	 provides	 no	 basis	 for	 plaintiff	 to	 enforce	 those	 guidelines	 in	 any	
event.”	 (Page	 23,	November	 27,	 2017	NAS	Memorandum	 in	 Support	 of	 its	 Special	
Motion	to	Dismiss…”)	

6.	Q.	What	was	PNAS’s	rationale	for	not	investigating?	

PNAS	claimed	in	court	proceedings	that	errors	of	fact	were	unresolved	questions	of	
science.	Specifically,		

“Comparing	U.S.	+	Canadian	with	U.S.	only”	is	a	“simple	disagreement	over	scientific	
methodology.”	 (Page	 16,	 November	 27,	 2017	NAS	Memorandum	 in	 Support	 of	 its	
Special	Motion	to	Dismiss…”)	

and	

“The	 Academy	 therefore	 provided	 its	 readers	 with	 both	 plaintiff’s	 and	 the	 Clack	
authors’	positions	on	how	the	data	(in	Table	1)	should	be	interpreted,	which	is	how	
scientific	 disagreements	 are	 supposed	 to	 be	 addressed	 and	 resolved.”	 (Page	 13,	
November	 27,	 2017	 NAS	 Memorandum	 in	 Support	 of	 its	 Special	 Motion	 to	
Dismiss…”)	

However,	as	shown	in	the	Infographic	at	the	end	of	this	document,	these	issues	are	
unequivocal	issues	of	fact,	not	science.	Specifically,	it	is	factually	wrong	to	compare	
U.S.	 plus	 Canadian	 numbers	 with	 U.S.-only	 numbers,	 and	 no	 reasonable	 scientist	
would	 do	 so.	 Similarly,	 the	 values	 in	 Table	 1	 of	 the	 Jacobson	 (2015)	 article	were	
factually	 annually	 averaged	 values,	 not	 maximum	 values	 as	 claimed	 in	 the	 C17	
paper.		

7.	Q.	Did	you	offer	to	settle	the	lawsuit	at	no	cost?	

Yes.	 Not	 only	 did	 we	 request	 corrections	 of	 factually	 false	 statements	 and/or	 a	
retraction	 before	 the	 lawsuit	 to	 avoid	 the	 lawsuit	 entirely,	 but	we	 also	 offered	 to	
drop	 the	 lawsuit	 entirely	 if	 PNAS	 would	 publish	 the	 following	 simple	 factual	
corrections.	Both	PNAS	and	Dr.	Clack	refused,	preferring	to	continue	litigation	that	
could	potentially	last	6	years	or	more,	as	the	Mann	case	has	to	date.	

Here	 is	 the	 text	 of	 the	 correction	 requested	 to	 the	 C17	 paper	 (please	 see	 the	
Infographic	 at	 the	 end	 of	 this	 document	 for	 a	 discussion	 of	 the	 reason	 for	 each	
correction):	

**********************		



“We	correct	our	paper	(C17)	as	follows:	

“1)	On	page	6724,	we	withdraw	the	statement,	"In	fact	the	flexible	load	used	by	LOADMATCH	is	more	
than	double	the	maximum	possible	value	from	table	1	of	ref.	11"	and	the	statement,	"Indeed,	in	all	of	
the	figures	in	ref.	11	that	show	flexible	load,	the	restrictions	enumerated	in	table	1	of	ref.	11	are	not	
satisfied,"	because	we	mistakenly	assumed	that	the	values	in	Table	1	of	Jacobson	et	al.	(2015)	were	
maximum	values	when	they	were	actually	annually-averaged	values.	As	such,	we	no	longer	claim	that	
Jacobson	 et	 al.	 (2015)	made	 a	modeling	 error	with	 respect	 to	 the	 flexible	 loads	 provided	 in	 their	
Table	1.	

“2)	We	understand	that	the	discrepancy	between	the	high	discharge	rates	of	hydropower	shown	in	
Figure	 4B	 and	 some	 other	 figures	 in	 Jacobson	 et	 al.	 (2015)	 and	 the	 much	 lower	 hydropower	
"installed	 capacity"	 provided	 in	 their	Table	 1	 is	 due	 to	 the	 fact	 that	 the	 authors	 assumed	 turbines	
were	 added	 to	 existing	 dams	 to	 increase	 the	 peak	 discharge	 rate	 of	 hydro	 without	 changing	 the	
annually-averaged	power	output	or	water	 flow	rate	 through	 the	dams.	While	we	disagree	with	 the	
realism	of	this	assumption,	we	have	no	reason	to	believe	the	discrepancy	was	due	to	a	mathematical	
error	 or	 bug	 in	 the	 model	 of	 Jacobson	 et	 al.	 (2015)	 as	 opposed	 to	 a	 poor	 explanation	 of	 their	
assumptions	and	data.	

“3)	We	correct	the	caption	to	Figure	3	to	state	that,	whereas	the	historical	data	we	provided	are	for	
the	U.S.	 only,	 the	 data	 from	 Jacobson	 et	 al.	 (2015)	 include	 44.7	TWh	of	 imported	Canadian	 hydro.	
Conclusions	in	the	main	text	and	supplementary	information	that	we	draw	from	this	figure	should	be	
adjusted	accordingly.”	

**********************	

8.	 Q.	 A	 November	 29,	 2017	 article	 by	 Danny	 Cullenward,	 a	 former	 student	
advisee	of	two	coauthors	of	 the	C17	paper	and	a	current	colleague	of	a	third	
C17	 coauthor,	 questioned	 why	 you	 sued	 only	 one	 coauthor	 and	 not	 all	 21	
coauthors,	most	of	whom	are	backed	by	institutional	lawyers?	

A.	Suing	21	coauthors	would	drive	up	the	number	of	briefs	required	from	2	to	22	for	
every	submission	and	drive	up	the	legal	costs	and	time	required	for	everyone	as	a	
result,	 and	 it	 serves	 no	 additional	 purpose	 since	 all	 relevant	 information	 can	 be	
obtained	 from	 the	 journal	 and	 one	 defendant.	 In	 addition,	 Dr.	 Clack	 had	 personal	
knowledge	 of	 and	 had	 written	 specific	 emails	 concerning	 one	 of	 the	 issues	 in	
question,	 whereas	 the	 other	 authors	 were	 not	 personally	 involved	 in	 that	 issue.	
Further,	 the	 institutional	 attorneys	 would	 only	 support	 their	 own	 clients,	 so	 this	
would	not	help	any	individual	who	was	not	part	of	an	institution.		

Despite	what	Mr.	Cullenward	argued	about	the	high	cost	to	Dr.	Clack,	Dr.	Clack	never	
made	an	offer	to	settle	at	any	time.	Even	when	offered	the	above	settlement,	which	
simply	involved	correcting	wording,	he	refused.	If	he	were	so	concerned	with	cost,	it	
would	seem	he	would	have	offered	a	settlement	at	some	time,	but	he	never	did.	

9.	Q.	Why	did	you	dismiss	the	lawsuit	on	February	22,	2018?	

A.	It	became	clear,	 just	like	in	the	Mann	case,	which	has	been	going	on	for	6	years,	
that	it	is	possible	there	could	be	no	end	to	this	case	for	years,	and	both	the	time	and	



cost	would	be	enormous.	Even	if	the	motions	for	dismissal	were	defeated,	the	other	
side	would	appeal,	and	that	alone	would	take	6-12	months	if	not	more.	Even	if	I	won	
the	 appeal,	 that	 would	 be	 only	 the	 beginning.	 It	 would	 mean	 time-consuming	
discovery	and	depositions,	followed	by	a	trial.	The	result	of	the	trial	would	likely	be	
appealed,	etc.,	etc.		

Second,	a	main	purpose	of	the	lawsuit	has	been	to	correct	defamation	by	correcting	
the	scientific	 record	 through	removing	 false	 facts	 that	damaged	my	coauthors	and	
my	reputations.	While	I	have	not	succeeded	in	having	the	scientific	record	in	the	C17	
article	corrected,	I	have	brought	the	false	claims	to	light	so	that	at	least	some	people	
reading	C17	will	be	aware	of	the	factually	inaccurate	statements.	

As	such,	after	weighing	the	pros	and	cons,	I	find	that	I	have	no	more	reason	to	fight	
this	battle.	 I	believe	 it	 is	better	use	of	my	time	continuing	to	help	solving	pressing	
climate	and	air	pollution	problems.	

10.	Q.	Do	you	have	any	final	words?	

I	 appreciate	 both	 the	 people	who	have	 supported	my	 efforts	 and	 those	who	have	
argued	vigorously	against	 them.	 I	know	 lots	of	people	have	 lots	of	opinions	about	
the	lawsuit,	and	I	support	their	right	to	express	those	opinions.		I	hope,	though,	that	
we	 can	 all	move	 forward	 to	 solve	 the	 important	 problems	we	 face.	 I	 particularly	
wish	Dr.	Clack	well	in	his	future	endeavors.	

	

	 	



	
	
	
	

Infographic	on	False	
Statements	of	Fact	on	
Three	Topics	in	the	C17	

Paper	














































